Isnin, 6 Oktober 2014

Realiti...?


Bismillah...

This just a random thought of me, myself and I..  And this post might be cacamerba sebab terlalu tepu dengan rezeki yang melimpah ruah... alhamdullillah... =)
Neways, hepi eid day... may Allah bless our deeds... amin...

Well, as I said earlier... This just a random thought of me since somebody did bump me with a quest along with a statement..? And my answer was start with a "errr, hmmm well.."

It turns to be an awkward situation since the person did well in her religion side (in my opinion since I still merangkak untuk belajar tentang Deen).

Sedang elok bersantai menonton tv sambil makan steak (well, yeah, celebrating eid day with a bless and happy way, ain't? hehe), Tetiba keluar satu iklan tentang program realiti yang sedang hangat sekarang...

Dan mereka-mereka ini lah yang melambangkan jalan dakwah masa kini. Bukan nak kutuk kea apa... Just my opinion, since generasi sekarang adalah kayu ukur untuk kita lihat generasi akan datang, kan? Imam Ghazali pernah berkata:

"Jika ingin melihat masa depan negara, lihatlah peranan generasi remajanya pada zaman itu"


So, tak salah untuk saya letakkan mereka itu sebagai kayu pengukur untuk menetukan jalan dakwah. Yea betul, bila ada yang mengatakan bahawa dakwah itu tanggungjawab semua.. Dan ianya perlu bermula dengan diri sendiri.. Saya tak bangkang kenyataan itu sebab saya sendiri sedang mempraktikkannya. Dan cara dakwah yang terbaik adalah penuh hikmah. Itu yang Rasulullah  SAW ajarkan kepada kita, dan ianya takkan berubah walau sepicing pun.

Soalan yang pada asalnya berbunyi
"apa masalahnya nak berdakwahpun pakai make-up? Their style was okay and up-to-date." 

Mungkin bagi mereka yang dah didedahkan dengan modenisasi menganggap ianya adalah suatu perkara yang, well, biasa.. up-to-dated fashion, style, etc etc...

Tapi bagi saya yang hanya menerima sesetengah perkara sahaja yang perlu di modenkan, ianya adalah suatu perkara yang pelik. mungkin bagi setengah orang, I'm the one yang still jadi katak bawah tempurung, yang tak nak keluar tengok dunia luar, yang mana katak-katak lain dan berjaya buka tempurung untuk lihat the other sides of the world (well, this might be too much for an analogue, but, no offence..).

Make-up and dakwah cannot go along. That’s my opinion. Tapi bagi sesiapa yang rasa it’s okay, that’s their opinion.. and I have no right to complain and they do have their right to stand on their opinion. Just for me, explanation might do well for me to let me and mereka-mereka yang sependapat dengan saya to know the details, the logical way to accept those things.

Sebab, bagi saya tak proper untuk berbicara soal agama bila yang melekat di pipi itu umpama bedak yang tumpah, dan terlalu berwarna-warni. Yea, I admit, saya kurang pembacaan dan pengetahuan tentang perkara-perkara sebegini. Dan saya juga takut bila disoal dengan perkara-perkara sebegini oleh anak-anak kecil yang terlalu dahagakan ilmu agama.

Tapi since the one that asked me was the one who know religion well and the topic was ended like:

“dekat U along pun, ramai jea yang pakai macam tu, mekap, tudung belit-belit. So, I don’t think it was an issue untuk berdakwah.”

Really surprise me, that I was not ‘into’ the world yet and I still bawah tempurung.
(Well, her uni was an establish uni that well known with religious practice.. bukan nak kata uni lai x buat.)
 
the choices is ours...

 So, as conclusion, this was the entry that I am thinking the way to get the answer logically, and knowledgeable.. no bias.. and also a medium for me to cry out loud things...

thank, trimas for spending this mumbling things...

p/s: the story on the board cannot be continued yet since the idea was berlari-lari anak untuk mendekati..
p/s/s: gaya cam expecting a fan on my writing... ahaks...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dear you 4

 Dear You , Hati ni nan sekeping je.  Habis elok dijaga untuk dia tidak sakit. untuk dia tidak merasa apa itu rasa kecewa. Kalau hati ini, h...