Sabtu, 22 Mac 2014

~~Random [2]

Bismillah... here we go, the next eps for random. well, i do enjoy the excitement of the ranting, mumbling and writing. don't ask me what are these all about. might be good for me to let it all out.. and the excitement of writing sure do make me good in a way...

Malam itu, Humaira hanya menghabiskan masanya membaca komik yang dibelinya petang tadi. Komik yang terlalu istemewa dan terasa dekat dengan kekasih pujaan ramai – Muhammad SAW. Komik yang bertajuk 33 Pesan Nabi: Jaga Mata, Jaga Telinga, Jaga Mulut karya kartunis dari Indonesia, vbi_djenggotten itu menarik perhatian matanya semasa melintasi gerai buku sebelum berjumpa dengan mamat-mamat sewel itu. Menariknya, komik ini merupakan kompilasi hadis Bukhari-Muslim yang diletakkan ilustrasi-ilustrasi menarik yang sebenarnya turut menyumbang kepada maksud hadis itu sendiri, disamping susunan dan garapan lukisan yang menarik dari pelukis itu sendiri.

Tiba-tiba, ringtone Muslim of the World yang dipopularkan oleh Harmony Band kedengaran. Mata Humaira enggan melepaskan komik yang terhidang, manakala tangannya menggagau mencari telefon bimbitnya yang terletak di meja kecil sebelah katilnya. Tanpa melihatkan siapa pemanggilnya, terus jarinya menekan butang hijau, menjawab panggilan.


“Helo, assalamualaikum.” Sapa Humaira bersahaja.

Senyap.

“Helo?” sekali lagi, Humaira mencuba. Ternyata talian sebelah sana masih senyap. Humaira melihat skrin telefon. Tiada nama yang terpapar, hanya nombor telefon, dan ianya masih bersambung.

“Helo?” buat kali terakhir Humaira mencuba, namun tiada balasan dari si pemanggil. Pantas jarinya menekan butang merah, mengakhiri panggilan tersebut. Mindanya yang masih fokus mencerna isi komik itu tidak mampu memberi respon yang biasa dia berikan tatkala ada panggilan seumpama itu.

Matanya kembali menatap dada komik, dan minda makin fokus kepada isinya untuk mencerna maksud komik itu. Walaupun ianya bacaan santai, namun, secara tak langsung, ia sebenarnya suatu teguran yang terus terhadap umat manusia zaman sekarang yang mengamalkan gaya hidup yang bukannya berpandukan Al-Quran dan Sunnah lagi. Melalui ilustrasi yang jelas maksudya, teguran itu umpama menusuk terus ke dasar hati kalau yang membaca itu punya kesedaran.

We all denounce terrorism
We stand against it in deed and word
This is our belief, our unwavering ideal
And we are the muslims of the world

Ala’tida thoriquna
Nabzuttathoru da iman qoulan fi’lal wa ‘atiqad
Haza huwaddar fi syarqi walgharb
Wa nah nul muslimun na nahnul ‘aamal
And we are the muslims of the world

Sekali lagi, deringan dari telefon bimbit kesayangannya melagukan nada yang sama. Humaira sengaja melambatkan pergerakannya untuk menjawab panggilan tersebut. Entah kenapa dirasakan ringtone pilihannya terasa kena dengan buku yang dibacanya. Yea, we are muslims of the world. Tapi dunia menggagap muslim sebagai pengganas. Dan anggapan itu memanglah tidak benar sama sekali. Namun sikap umat sekarang ini yang hanya sedikit membantah idea tersebut. Dan entah kenapa, suasana malam itu dirasakan sayu apabila minda mula memikirkan masalah umat.

‘Ini baru secebis yang engkau fikirkan, duhai diri.’ Ujar Humaira. Tanpa sedar, dia hanya membiarkan  deringan telefonnya tamat begitu sahaja.

Setelah beberapa ketika, nada sama kedengaran lagi. Mengejutkan Humaira dari lamunannya. Nombor yang sama masih tertera di skrin telefonnya. Tangannya pantas menyentuh skrin untuk menjawab panggilan tersebut.

“Helo, assalamualaikum.” Seru Humaira. Kedengaran deru nafas yang kelam kabut di hujung talian, namun masih tiada suara menyapa telinganya.

“Assalamualaikum.” Salamnya di ulang lagi. Dan hujung talian masih sunyi dari sebarang suara.

“Ehm...” Humaira berdehem. “Kalau call setakat nak bazirkan kredit, baik tak payah. Banyak lagi benda yang boleh awak buat. Sapu sampah ke, basuh baju ke, cuci toliet ke.” Dalam satu nafas dia menuturkannya.

Tiba-tiba, kedengaran tawa kasar meletus dihujung talian. Humira hanya senyap menanti balasan ‘makhluk’ dihujung talian.

“Apa yang awak merepek ni, Maira?” Suara garau dihujung talian dilontarkan bersama dengan sisa tawa yang tertahan.

‘Dah sapa pulak ni..? Siap tahu nama aku bagai ni.’ Getus hati Humaira. Dia hanya mendiamkan diri disaat itu. Tindakan refleksnya apabila terkejut.

“Helo, Maira. Are you still there?” Soal suara garau itu lagi.

“Assalamualaikum.” Dengan nada yang sinis Humaira menuturkan ucapan keramat itu.

“Waalaikumussalam. Sa....”

“Tau pun nak jawab salam. Ingatkan dah tak reti nak jawab salam kalau dah dua kali senyap. Dosa tau tak jawab. Dah awak ni siapa pulak, siap tahu nama saya bagai ni?” Potong Humaira sebelum sempat suara dihujung talian melanjutkan kata-kata.

“Okey, okey.. Saya Firdaus. Ingat tak tengahari tadi?” Soal suara itu dengan nada yang serius.

Lantas minda Humaira teringatkan kejadian di kedai kain petang tadi. “Mamat psiko!” jerit Humaira tanpa sengaja. Dan buat seketika, suasana di talian senyap untuk ke sekian kalinya.

“Amboi, sedap aja awak label saya psiko. Awak tak kenal ke saya..?” soal Firdaus. Serius.

“Awak ingat awak sape nak suruh saya ingat awak? Lagipun, kita pernah kenal ke sebelum ni?” bertubi-tubi soalan keluar dari mulut Humaira.

Firdaus dihujung talian hanya diam. Dibiarkan suasana sunyi tanpa bicara.

“Awak dah habis modal nak cakap? Apasal senyap kalau betul awak...”

“Pejot.” Sepatah jawapan Firdaus mencantas bicara Humaira. Terus diam tanpa menyambung bebelannya.

“Awak ingatkan? Kalau tak, awak takkan senyap macam ni.” Tutur Firdaus lagi. “Awak dan bebelan awak tak pernah nak berubah, sama sejak dulu lagi.” Sambung Firdaus lagi. Bibirnya menguntum senyuman tatkala membayangkan Humaira yang sedang kaku di hujung talian.

“Maira.” Seru Firdaus dengan nada lembut.

“Ehm..” Humaira berdehem perlahan. “Dah kenapa lembut jea nada, dah takde tulang dah lidah tu?” Pantas balasan Humaira untuk menutup rasa terkejutnya sebentar tadi.

Letusan ketawa Firdaus menyebabkan dahi Humaira membentuk garisan kerut. “Kenapa gelak?” Soal Humaira lagi.

“Sejak bila pulak lidah bertulang, Cik Humaira oii...”

Terkedu dengan balasan Firdaus, segera Humaira melontar soalan. Menukar topik perbualan. Terasa pipinya membahang, malu. “Ha, kenapa call ni? Awak dapat kat mana nombor phone saya ni?”

“Tengahari tadikan kita ada jumpa. And I did bumped to your father, and he did recognize me.” Jawapan Firdaus yang selamba itu menyebabkan Humaira kembali teringatkan kejadian di kedai tersebut.

And?” Humaira sengaja meleretkan pertanyaanya.

I believe, you do know what I meant. And also, your father did agree with me.” Sengaja Firdaus menekankan persetujuan ayah Humaira.

Senyuman tersungging dihujung bibir Firdaus. Bukan niatnya untuk mempermainkan Humaira. Tapi dalam keadaan sekarang, dia perlu untuk mencari teman majlis makan malam itu. Rimas dengan perempuan-perempuan yang mengejarnya. Firdaus sendiri tidak mengerti apa lebihnya dia dimata mereka semua. Layanannya terhadap semua perempuan adalah sama saja.

“Okeyyy....” Panjang  jawapan Humaira sebelum menyambungnya. “Why am I the chosen one?”

Soalan Humaira itu mengejutkan Firdaus dari khayalannya.

“Macam yang kawan saya cakapkan tengahari tadi. I do need a company to the dinner, and suddenly, we’re accidently found you. And luckily, I do know you after you run from us. And the most fortunate thing is, your father do recognize me as anak Uncle Fateh. Is it clear Miss Humaira?” Panjang penjelasan Firdaus.

Humaira hanya terdiam dengan penjelasan itu.

So, will you?” Soal Firdaus pendek dengan nada penuh pengharapan.

Give me some time to think.” Ujar Humaira. Dia perlu untuk menimbangkan baik dan buruknya tindakan yang bakal diambilnya. Dan yang paling penting, ayahnya perlu di tanya tentang perkara itu.

“Bila saya boleh tahu jawapannya? Dan saya harap jawapan awak tak mengecewakan saya. Please.” Lembut suara Firdaus menampar cuping telinga Humaira.

Soon, in sha allah.” Pendek jawapan Humaira.

Thanks for the consideration.” Ujar Firdaus perlahan.

“So, kalau dah takde pape, I’ll hang up. Got to do few things right now.” Ucap Humaira lagi.

“Humaira.” Seru Firdaus perlahan.

What else?”

Can we be friend. Again?” soal Firdaus kembali.

Sure will do, mister.”

Thank you.” Senyuman kembali hinggap di bibir Firdaus.

“Assalamualaikum.” Ucap Humaira setelah beberapa saat menyepi. Dia terus menyentuh butang off setelah salamnya disambut.

Rambutnya yang panjang melepasi bahu diikat sebelum kakinya menapak menuju pintu yang tertutup. Bilik bacaan ayahnya dituju saat matanya menjeling jam dinding yang menunjukkan angka 10.30 malam.

Tombol pintu dipulas setelah ketukan pintunya berbalas. Encik Adam tersenyum melihat Humaira dimuka pintu.

“Ayah, we need to talk about something.” Senafas Humaira menuturkannya.


Encik Adam masih tersenyum. Dia tahu apa yang bermain di fikiran anaknya itu.


t.b.c.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dear you 4

 Dear You , Hati ni nan sekeping je.  Habis elok dijaga untuk dia tidak sakit. untuk dia tidak merasa apa itu rasa kecewa. Kalau hati ini, h...